Individuelle samtaleforløb
Et individuelt forløb, - er som det siger, individuelt.
Det tager udgangspunkt i lige præcis dig og dine problemstillinger. Du er med til at sætte dagsordenen, og vælger selv hvad du vil bringe på banen eller ikke vil. Det grundlæggende er, at du føler dig tryg og ønsker forandring eller udvikling.
- Vi tager udgangspunkt i de problemstillinger, du oplever lige her og nu, og de tanker du gør dig i forskellige situationer. Dette gøres ud fra den erkendelse, at der er forbindelse mellem tanker, følelser, adfærd og kropslige fornemmelser - den kognitive grundmodel.
- Der vil være en fast dagsorden - skabt i kognitiv terapi, for vores samtaler, og i samarbejde vil vi finde emner til dagens bearbejdning af problemsituationer samt efterfølgende hjemmeopgaver.
- Du vil blive introduceret til en række rebskaber, der har vist sig meget effektive og virksomme over for f.eks. stress, angst og depression.
Forstå dine symptomer – vejen til forandring
Psykoedukation er undervisning i symptomer mv. Det indebærer en sokratisk spørgeteknik, der er åben, nysgerrig, ikke dømmende og undersøgende og er en grundlæggende tilgang i kognitiv adfærdsterapi. Du kan læse mere om kognitiv terapi her.
Forskningen viser, at mange af de mennesker, der rammes af stress har en overvejende tendens til at tænke negativt om sig selv i forskellige situationer, eller mennesker, der rammes af stress stiller ofte meget store krav til sig selv og andre, og tillader ikke sig selv at lave fejl.
Eksempler
Kognition betyder tankeevne. Dvs. den måde vi hver især opfatter situationer på. Forestil dig disse situationer:
Du ligger i din seng på første sal. Pludselig hører du en høj lyd fra stueetagen. Måske vil du tænke, at det er et indbrud, eller du vil tænke: ”Den fordømte kat, nu vælter den det hele”, eller ”det er nok også mig, der har glemt at lukke et vindue”. Dine følelser vil være forskellige efter hvad du tænker. Angst eller lettere irritation eller blot en konstatering.
En anden situation:
”Hvis jeg ikke hver gang gør mit arbejde 100%, synes de andre – eller mig selv, at jeg ikke er god nok. Hvis jeg laver en fejl, vil de andre eller jeg selv synes det er utilgiveligt. Hvis jeg siger fra, hvad vil de andre så tænke? ”
Andre tanker kan være om du god nok, er pæn nok eller er ligeså god som de andre.
Hjemmearbejde
Opgaver hjemme er meget centrale i forløbet. Der skal ændringer til, og det skal trænes og praktiseres i hverdagen. Du skal derfor være villig til forandring og udvikling og til at lave nogle øvelser derhjemme. Hjemmeopgaverne tager udgangspunkt i de problemstillinger der er arbejdet med i samtalen. Du vil derfor bliver udfordret til at prøve at lave ændringerne i.f.t. hvad du ellers plejer at gøre. Men kun i det omfang du har mod på det.
Tidsramme
Vi mødes i starten af forløbet ca. 1 gang ugentligt. Et forløb har typisk ca. 8 – 12 samtaler. Efterhånden som du kommer videre, får det bedre og oplever positive ændringer, vil intervallet forlænges mellem samtalerne.
Kontakt mig for at booke en tid.